Nordsjælland får udlignings-task force

Artikel i Furesø Avis

Det Konservative Folkeparti i Nordsjælland har taget initiativ til at nedsætte en task force, der skal arbejde med udligningen. Det oplyser Lars Carstensen, byrådsmedlem og 2. viceborgmester i Furesø, i en pressemeddelelse.

“Task forcen skal sikre, at Nordsjælland ikke bliver Sorteper i udligningsspillet”, lyder det fra Det Konservative Folkeparti, der mener, at der er brug for, at udligningen bliver enkel og gennemskuelig for alle.

“Som det er nu, virker det nærmest som et lotteri, om en kommune vinder eller taber på udligningen”, siger Jesper Roulund, der er formand for den konservative storkreds.

“En af de store udfordringer i den foreslåede udligningsreform er, at der ikke er indblik i mellemregningerne, og det skaber en følelse af vilkårlighed, som gør, at hele udligningssystemet mister legitimitet. Klarhed og indblik i beregningsgrundlaget er et minimumskrav, vi som kommuner skal have opfyldt”, uddyber Lars Carstensen.

Den netop nedsatte task force består udover Jesper Roulund og Lars Carstensen også af vælgerforeningsformand Ann Sofie Orth fra Rudersdal, tidligere udvalgsformand i Hørsholm Otto B. Christiansen, økonomisk rådgiver Gert Dyekjær fra Helsingør, vælgerforeningsformand i Hørsholm Thomas Dyrbye samt vælgerforeningsformand Henrik Røgind fra Furesø.