Indbrudspulje skal sikre handling bag ordene

Artikel i Frederiksborg Amts Avis:

Nordsjællands Politi kan stort set dagligt berette om indbrud i villaer, rækkehuse eller lejlighed i Furesø Kommune. Måske netop derfor dukkede emnet i efterårets valgkamp i forbindelse med kommunalvalget. Især den konservative borgmesterkandidat Lars Carstensen slog på tromme for nye tiltag.

Nu har han fået sat handling på ordene. I forbindelse med budgetforhandlingerne er der blevet oprettet en såkaldt Indbrudspulje.

– Vi har et stort indbrudsproblem i Furesø. Vi har arbejdet med Nabohjælp og tryghedsvandringer i 10 år. Det er på tide at vi prøver noget nyt, lyder det fra Lars Carstensen.

Indbrudspuljen skal danne grundlaget for private initiativer fra grundejerforeninger eller boligselskaber.

– Puljen er tænkt som medfinansiering til forebyggende projekter. Jeg håber, at indbrudspuljen vil anspore de grundejerforeninger som er mest udsatte for indbrud til at iværksætte nogle tiltag, som ellers ikke ville være mulige, forklarer Lars Carstensen.

Om løsningen så bliver at sætte videoovervågning eller alarmer op eller noget helt tredje, det må borgerne finde ud af.

– Det er med vilje, at vi ikke fra kommunalt hold på forhånd lægger os fast på præcist, hvad der kan gives støtte til. Jeg forestiller mig nemlig, at de bedste løsninger er dem, som er skræddersyede efter lokale forhold, siger Lars Carstensen, som gerne tager en snak med borgerne om eventuelle løsninger.