Digitalisering af borgerinddragelsen

Danske Kommuner skriver:

En ny digital platform, som skal gøre borgerinddragelsen i Furesø Kommune nemmere er gået i luften. Første emne, som borgerne kan bidrage til, er trafikstøj i kommunen.

Som den første kommune i Danmark er Furesø Kommune gået i luften med Citizenlab, der er en online platform for borgerinddragelse. Her kan borgerne bidrage til aktuelle projekter, uden at skulle afsætte tid til at møde op til borgermøder og høringer.

– Mange kommuner har de seneste år forsøgt sig med mere traditionelle borgerpaneler og høringsportaler, men der er ingen, som for alvor har formået at komme med et bud på digital borgerinddragelse, hvor borgerne er med til at sætte rammen for den digitale dialog. Citizenlab er et godt bud på dette, som vi nu skal have testet sammen med borgerne, siger Lars Carstensen (K), der er formand for Udvalget for digitalisering og innovation.

Det første emne, som skal afprøves på platformen, er trafikstøj. Byrådet har nedsat et §17, stk. 4-udvalg – et udvalg, der beskæftiger sig med en konkret og afgrænset opgave – vedrørende trafikstøj. De skal holde åbent møde i næste uge, men inden da har borgerne mulighed for at bidrage med idéer, spørgsmål og tanker om emnet.